Toen de Gentenaar Jean-Marie Van Hese (+) zich in 1969 in Appels vestigde, importeerde hij het korfbalvirus.
KORFBAL, voor de toenmalige inwoners een onbekende sport en bovendien gespeeld met jongens en meisjes, vond hier een vruchtbare bodem.
Vrij snel slaagde hij er in om zijn korfbalenthousiasme over te brengen op de leden van een plaatselijk jongerenclubje.
Op 20 mei 1970 werd een informatievergadering gehouden, die voorgezeten werd door de heer Alfons Janssens (+), toen voorzitter van de KBKB. Dit resulteerde in de vorming van het eerste Bestuur dat zich met vuur inzette om de korfbalsport in Appels op de kaart te zetten.
De verdwenen voetbalploeg 'De Zandruiters' verschafte tijdelijk onderdak aan de eerste Appelse korfbalpioniers.
Appels Korfbalclub werd officieel het 43ste lid van de KBKB.
Tijdens het seizoen 1970 - 1971 werden hoofdzakelijk oefenwedstrijden gespeeld door seniors en jeugd.
Op 19 september 1971 had de plechtige openstelling plaats van het eerste eigen terrein en accomodatie, gelegen in de Rijckelstraat, en werd het fluitsignaal gegeven voor de eerste officiële competitiewedstrijd. Appels Korfbalclub bracht dat seizoen 1 senior- en 3 jeugdploegen in competitie. Een hele prestatie voor een jonge club.
Vijf jaar later werd zowel de eerste veld- als zaaltitel binnengehaald.
Dankzij een goede jeugdwerking kon Appels Korfbalclub uitgroeien tot een volwaardige club met sterke clubspelers.
In het seizoen 1984 - 1985 promoveerde het seniorteam naar de hoogste veldklasse en in 1986 - 1987 naar de hoogste klasse in zaal, waar ze zich enkele seizoenen konden handhaven.
in 1990 kon onze club, onder impuls van Jan Van Damme, toenmalig Schepen van Sport, verhuizen naar een gloednieuwe accoodatie met terreinen op het Gemeentelijk Sportcomplex Appels.
Dankzij de centrale ligging vinden heel wat jongeren nu de weg naar onze club. Appels Korfbalclub is uitgegroeid tot een toonaangevende club met een uitstekende jeugdwerking.
Momenteel hebben we 2 seniorteams, 1 gewestelijk team, 2 teams U19, 1 team U14 en 2 teams U12 in de competitie. Een recreantenteam en verder 1 team U10, U8 mono en U8 wriemel in de reguliere speelgelegenheid. Kinderen jonger dan 6 jaar kunnen wekelijks terecht in de bewegingsschool waar op speelse wijze hun motorische vaardigheden ontwikkeld worden.